De Zuiderbeek is dankzij vele handen een parel in het landschap

Elke eerste zaterdag van de maand komen buurtbewoners in de ochtenduren bijeen om de natuur in en rondom de beek te onderhouden en te verbeteren. “Dat is niet alleen zinvol en nuttig, maar ook een mooie manier om mensen uit de omgeving te leren kennen".

De Zuiderbeek in Oosterbeek ligt er prachtig bij. Het water van het smalle beekje kolkt lichtjes. Het trekt onder een stralend zon een glinsterend lint door het glooiend landschap, ten zuiden van het Zweiersdal. Vanuit natuurgebied De Zomp (de bron) geeft de beek stroomafwaarts naar de Benedendorpsweg uiteindelijk zijn water af aan de Nederrijn.

Het is even voor tienen in de ochtend en overal duiken mensen met emmers en tuingereedschap op. Ze inspecteren met grote zorg de beplanting bij de beek. Al na een kwartier is een flinke hoeveelheid onkruid uit de berm gehaald. “Moet je nagaan, hoe snel het hier dicht groeit als je niets doet. Het ziet er nu verzorgd uit, omdat we maandelijks onderhoud aan het groen verrichten’’, zeggen Cecile Beernink en Mirjam Korte, twee van de circa tien vrijwilligers van de zogenoemde Werkgroep De Zuiderbeek.

 

Natuuronderhoud- en behoud

Elke eerste zaterdag van de maand komen buurtbewoners in de ochtenduren bijeen om de natuur in en rondom de beek te onderhouden en te verbeteren. “Dat is niet alleen zinvol en nuttig, maar ook een mooie manier om mensen uit de omgeving te leren kennen. Het is bovendien ook nog eens heel gezellig’’, aldus Korte. Op gezette tijden is er koffie met lekkers, vaak verzorgd door een dame op leeftijd, steevast aangeduid met ‘het koffiemeisje’.

De Groene Wever

De werkgroep is ontstaan vanuit de Groene Wever, een initiatiefgroep van bewoners van Bato’s Wijk. De Groene Wever zet zich actief in voor het verduurzamen en vergroenen van de wijk, waarin de Weverstraat een centrale ligging heeft. Zo’n twee jaar geleden besloten wijkbewoners om de Zuiderbeek tot aan de vijver bij de Benedendorpsweg onder handen te nemen. Beernink: “Veel buurtgenoten ergerden zich al langere tijd aan de verloedering van de beek en omgeving. Het was indertijd een woestenij. Het water was op verschillende plekken zelfs niet meer vanaf de Zuiderbeekweg te zien door de wildgroei van bramen, brandnetels, esdoorns en hoefblad. De paden langs de beek waren slecht begaanbaar. We vonden het zonde van dit mooie stukje natuur. Daarom is besloten om tot actie over te gaan.’’

Waterschap Vallei en Veluwe

In goed overleg en in samenwerking met het Waterschap Vallei Veluwe en de gemeente Renkum werd het achterstallig onderhoud adequaat aangepakt. Sindsdien houdt het waterschap het onderhoud van de Zuiderbeek en zijn oevers weer goed bij. De gemeente Renkum zorgt op haar beurt maandelijks voor de afvoer van het groenafval. En sinds dit jaar is de werkgroep aangesloten bij de Stichting Landschapsbeheer Gelderland. Deze natuurorganisatie ondersteunt vrijwilligers, onder andere door het uitlenen van gereedschap en beschermingsmiddelen maar ook door het verzorgen van cursussen over groenonderhoud en landschapsbeheer. Binnen De Zuiderbeek zijn overigens ook vrijwilligers actief met deskundigheid op het gebied van biodiversiteit, onder wie Daan Markx. Al jaren is deze buurtbewoner nauw betrokken bij de natuurontwikkeling, -behoud en -beheer in zijn directe woonomgeving. Hij is populaire vraagbaak. ‘’Wat is dit voor een plant? Kan ik dit laten staan of moet het weg?’’

Plantensoorten nemen toe

Door het maandelijks onderhoud bij de Zuiderbeek ziet de groene omgeving er niet alleen prachtig uit, maar neemt ook de verscheidenheid aan planten toe. Plantensoorten zoals gele lisse, longkruid, ridderzuring, fluitekruid, akkerkroon en sleutelbloemen komen er rijkelijk voor. De gemeente Renkum heeft onlangs zes zwarte elzen (inheemse boomsoort) beschikbaar gesteld die inmiddels een plek langs de beek hebben gekregen. Ook is een plek langs de Zuiderbeekweg ingezaaid met inheemse bloemen- en plantenmengsels. Hierdoor wordt een bijdrage geleverd aan een zogenoemde bijenlint vanaf de pluktuin bij het Oude Kerkje naar de plantenrijkdom aan de Zuiderbeekweg, De Zomp en Bato’s Park. Tot tevredenheid van de gemeente Renkum. Ze zet zich actief in voor de totstandkoming van meer bijenlinten: routes van nabijgelegen groene plekken zoals bermen, tuinen en parken voor bijen, vlinders en andere bestuivers. Voor meer informatie over De Groene Wever kan je kijken op de websiet: www.degroenewever.nl