Ik krijg nog steeds complimenten: bewoners zitten er warmpjes bij!

Leo Coenders (oud-bestuurslid vve Rolandseck Doowerth): 'Sinds we nieuwe kozijnen met triple glas in ons appartement hebben, kunnen we onze stoelen gewoon voor het raam zetten. Zonder dat we tocht voelen of koude voeten krijgen. Heerlijk. In de zomer blijft de warmte buiten, in de winter binnen. De verduurzaming van ons gebouw samen met de vve levert ons heel veel comfort op en is zeker de moeite waard!

Verduurzaming  

In 2018 zijn alle 48 appartementen in dit flatgebouw uit 1972 verduurzaamd. Tegelijk met de glasisolatie zijn er nieuwe HR-ketels geplaatst. Ook de spouwmuren van de buitengevels zijn geïsoleerd. In een later stadium hebben we de plafonds van de bergingen laten isoleren, zodat ook de bewoners op de eerste verdieping warme voeten hebben. Verder is in de algemene ruimtes ledverlichting aangebracht.  

Comfort 

Als bestuur van de vereniging van eigenaren dachten we rond 2009 al na over de vraag hoe we het gebouw konden verduurzamen. Gewoon, uit interesse. We hadden zeer actieve bestuursleden. We realiseerden ons echter ook: wij kunnen van alles bedenken, maar wat willen de andere eigenaren? Uit een enquête bleek dat zij net als wijzelf vooral veel last hadden van tocht door koudeval bij de ramen. Comfort was de belangrijkste drijfveer om de appartementen te verduurzamen.  

Subsidie  

Financiering van de glasisolatie bleek in eerste instantie niet eenvoudig. Totdat we in contact kwamen met een adviseur van het Nationaal Warmtefonds. Aan die adviseur hebben we veel steun gehad. Hij hielp ons bij het aanvragen van subsidie. Daarvoor was het nodig dat we meerdere maatregelen zouden nemen. Zo groeide ons wensenlijstje. Met het oog op de lange termijn kozen we in 2018 niet alleen voor glasisolatie maar ook voor spouwmuurisolatie en energiezuiniger HR-ketels. Nog dagelijks krijg ik complimenten. Zo blij zijn eigenaren én huurders dat ze er nu warmpjes bij zitten! 

Grooteigenaar 

Toch was er ook verzet. Negen appartementen waren in handen van een grooteigenaar die niet zat te wachten op extra kosten. Om deze mee te krijgen, spraken we van groot onderhoud, niet van comfort. Helaas kon ook het argument dat de woningwaarde zou stijgen, deze belegger niet overtuigen. Uiteindelijk stemde een meerderheid van de eigenaren vóór onze plannen en ging de verduurzaming toch door. En zijn de appartementen sinds de renovatie enorm gewild. Er liggen hier regelmatig briefjes in de bus van mensen die vragen of er woningen te koop komen. 

Bedrag per woning  

Vooraf was er ook verzet van enkele eigenaren. Ze schrokken van het totaalbedrag van een miljoen euro dat we wilden lenen. De rechtszaak die zij aanspanden, hebben we gewonnen, maar goed voor de onderlinge relaties was dat niet. Dat is achteraf één van de belangrijkste lessen: spreek als vve-bestuur over een bedrag per woning. Verspreid over vijftien jaar ging het om een verhoging van de maandelijkse servicekosten met een paar tientjes. Zo’n bedrag is voor eigenaren beter te overzien. 

Daling energiekosten 

De manier waarop je als bestuur met eigenaren communiceert, is sowieso belangrijk. Het kan een project maken of breken. Met hulp van de adviseur hebben we duidelijk kunnen maken dat de eigenaren de investering zouden terugverdienen in de vorm van een lagere energierekening. Dat hielp enorm. Meteen na de eerste winter werden we al beloond: per bewoner bedroeg de jaarafrekening gemiddeld 49 procent van de kosten van het jaar ervoor. Gelukkig veranderde toen ook de wetgeving. Eigenaren zijn nu alleen aansprakelijk voor hun deel van de lening, niet voor het totaalbedrag. Ook dat hielp ons om tijdens de algemene ledenvergadering een meerderheid voor onze plannen te krijgen.  

Krachtig bestuur 

Om tegenstand te overwinnen, heb je een krachtig bestuur nodig. Als bestuursleden vormden we een hecht team dat elkaar vertrouwde. Er ontstond vanzelf een taakverdeling: samen met mijn vrouw deed ik het overleg met leveranciers. Iemand anders begeleidde de werkzaamheden. We zaten overal bovenop en gaven een boekje uit met alle informatie over de verduurzaming. Daarnaast verzorgden we regelmatig een nieuwsbrief. Al met al is het een langjarig proces waarin je als bestuur veel leert. Achteraf zeg ik: begin met een helder stappenplan. Een vve-coach kan een vve-bestuur daarbij zeker helpen.'